måndag 26 februari 2018






                                         Om odling i sand
Just nu ligger det ett par-tre decimeter snö över min trädgård - tack och lov - när temperaturen ligger på minus även på dagen! Då letar man förgäves efter vårtecken ute. 
Medan jag pysslar om sådder som kommit upp, kommer jag att tänka på olika odlingsbäddar i trädgården. Alla rabatter är väldigt väldränerade eftersom de är upphöjda. Många växter tycker detta är perfekt eftersom det är få växter som vill ha stående vatten vid rötterna. Dessutom kan djupgående rötter söka sig till frosfritt djup. Men, trots tillsynes bra "jordklimat" är det ändå inte alla som trivs. Ibland vet jag faktiskt inte varför. Kanske har jorden fel kemisk sammansättning eller kanske fel ljus? Ett sådant kapitalt misslyckande råkade min japanska gyllenlönn, Acer shirasawanum 'Aureum' för. Detta var 12-13 år sedan. En liten planta på ca 50 centimeter kostade drygt 500 kronor. Men, jag ville gärna ha den och då kändes inte summan så blodig. Läste på noga vad den ville ha. Men vintern blev för tuff och den dog. Skam den som ger sig! Ut och shoppa en ny för ungefär samma peng...för att få se även den försvinna på vintern. Det var då som jag fick upp ögonen för Peter Korns odlingar i sand.
Enligt Peter är det många lite känsligare växter som klarar vintrarna i sand. 
Alltså satsade jag ännu en gång en femhundring för att få min så efterlängtade japanska gyllenlönn. Och, nu ville jag lyckas med den!
Alltså "lyssnade" jag på Peter. Skaffade sanden, planterade "dyringen" där och har den kvar än idag. Den tycks stormtrivas och klarade till och med den grymma barfrosten, frosttorkan 2013. Har aldrig gödslat den med något -inte ens gräsklipp. Har som dekor lite pinjebark överst. Skulle jag börja om i en ny trädgård skulle jag definitivt reflektera över dessa rader från AoT forum :-)(i samma länk finns en annan rolig tips om Trilliumodling;-)!Kerstin gick bort för ett litet tag sedan. Så ofattbart 💙 Hennes kistlock var prydd med en hel blomsterrabatt skapad av ett proffs - har aldrig sett något så vackert på en kistlock.) 

Nu ska jag titta till lilla plasthuset och ta ett par bilder därifrån. För där är våren kommen :-))!

   
Jag har visst tagit det där med trädgård på fullaste allvar....ni skulle bara se....:-)
                     




I växthuset blommar och växer det...!
Fröken 'Appleblossom Rosebud'filmar i lånta "fjädrar, d.v.s. i blad av 'Mrs Pollock'. Snyggt. 

 "Knô dej i kö..." - orangeri vore inte helt fel...;-)

                        Ha det bäst!

13 kommentarer:

  1. Vilket trivsamt inlägg Anja och framför allt, intressant! Det gäller att inte ge upp. Och jag förstår att du inte ville ge upp heller, lönnen är ju å otroligt vacker. Och jag är väldigt glad att du tagit det där med träd-gård på fullaste allvar, jag älskar träd. Att se bild nummer två i ditt inlägg gör mig lycklig! Har tittat på den flera gånger. Det ser trivsamt ut i ditt växthus. Här har också snön kommit på besök, men inte lika mycket som du verkar ha, här är det nog bara en dryg dm. Men jag är glad över att den lagt sig som lite skydd över växtligheten för också här är det kallt, minus 13 imorse när jag gick upp.

    Ha en fortsatt bra vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din snälla kommentar.
      Nu känns det lite tufft för en trädgårdsmännska - kallt -8 mitt på da'n och 18 sekundmeter...usch!

      Radera
  2. Eftersom jag älskar lönnar men dom inte går så bra här på Gotland, så gjorde jag en speciell plats åt några på vår murrabatt i vandrande skugga. Jag tillförde mycket torv, sand behövde jag inte tänka på eftersom det är mycket kalkgrus i vår jord. Den enda som lever kvar och har blivit stor är min japanska gyllenlönn - till min stora glädje! Däremot växer det (nja, växer kanske är att ta i, men dom lever iaf) numera en Smaragd-thuja, en gulblommig rhododendron och en rödblommig dvärgazalea bredvid lönnen. Och så en fruktansvärt massa ogräs, så din otroligt vackra plantering gav mig lite sug och inspiration - tack!Måste nog fixa till murrabatten i år.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. De få gånger någon tycker att jag kan inspirera känns som rena "Bingovinsten"! Jag blir såå glad!
      Jag tycker själv mycket om dessa partier i trädgården.

      Radera
  3. Hej Anja!

    Jag kan berätta att jag delar dina erfarenheter av A. shirazawanum Aureum. Men även den tredje lönnen gav upp för mig, precis som du ville jag så gärna ha den men, men..har faktiskt gått och funderat på att iordningsställa en sandbädd men än så länge är det bara planer. Däremot har jag den grönbladiga sedan ganska många år tillbaka och den klarar sig fint och växer på sig för varje år.

    Ha det gott Anja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen gör det Gunilla! Vi hämtade inga släpvagnsstora lassar, utan hade med oss ett par större kärl som vi fick gratis hos stenkrossen. Det är helt otroligt så mycket man kan helt plötsligt odla i sand!

      Radera
  4. Hej Anja!
    Helt fantastisk lönn, förstår att du ville ha den. Vilken härlig lyster i löven. Så fint det blommar i ditt växthus.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  5. Då är du en lyckost med mer snö än här :) Så det har kanske slaskat mer här trots allt... Jag har nog bara drygt 10 cm med en inte tillräckligt hård kaka av skare uppepå.

    Vackra träd du visar och underbara, väldigt lovande, gröna färger :) Jag har kanske haft tur. Min första shirasawenum dog men nästa exemplar överlevde och är högre än mig nu. Får se vad den här vintern gör. Jag har några nyplanterade namnsorter också...

    Ha det fint i kylan! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Under de sista åren har det formligen exploderat på dvärlönns"branschen". Det finns numera att köpa alla möjliga sorter och arter lite här och var. Jag skulle kanske pröva några fler sorter också :-)

      Radera
  6. Jag har haft otur med mina japanska lönner men i höstas så fyndade jag några små träd för inga pengar alls och de har nu fått sin plats i Lunden. Får se hur det går!
    Så märkligt ibland för jag planterade 2 olika sorter precis intill varandra. En flikbladig grön och en rödbladig och de växte sida vid sida men förr-förra vintern dog den rödbladiga medan den andra klarat sig perfekt. Men att veta att sand förbättrar chansen för överlevnad är superbra att veta :) Förövrigt så ger verkligen dina blommande pelargoner hopp om vår i detta iskalla vita / Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske stod de för nära varandra? Japanska lönnar är lite av solitärer och vill nog (tror jag)inte ha för nära konkurrenter.
      Nu börjar till och med jag, som annars brukar njuta av årstidens långsamma lov, tröttna. Inga plusgrader i sikte på 14-dagars prognosen...;-( Nåja. Det är bara att tänka ut alla positiva effekter av kylan, för det finns de också.
      Såg att du visar trädgården för två busslass folk i sommar (STA). Hoppas att du har bättre tur än vad jag hade 2013. Då gick tjälen ur marken hos mig i början av maj och trädgården skulle vara visningsfin till den 5 eller var det den 6 juni. Jag jobbade "dygnet runt" men, då var jag ju rena lammkött - ynka 71...;-)

      Radera