fredag 7 april 2017


                      Meconopsis horridula, taggig bergvallmo
              
Fantasin har varit min tillflyktsort i alla mina da'r. Utan den hade mitt liv sett, förmodligen, väldigt annorlunda ut.
I den fiktiva världen, innanför ens eget huvud, är allt möjligt!
Under min tid som trädgårdsodlare har jag skapat till exempel en föreställning om hur det skulle vara att vandra på Yunnans höga, dimhöljda bergssluttningar och få uppleva en botanisk värld som få västerlänningar har fått göra. Till fantasins  hjälp har jag den underbara floran på nätet Flora of China. Utan den skulle det vara svårt att skapa inre bilder om miljöer där man aldrig har satt sin fot. Det är också märkligt, hur lite tv är intresserad av att visa naturprogram som handlar om växter och växtmiljöer.
                      En av mina favoriter, en monokarp bergvallmo,  är den taggiga bergvallmon, Meconopsis horridula. Fröerna av monocarpa växter är jätteviktiga om man vill ha blommande plantor i trädgården. Vet inte om det är vår västkutska klimat eller fel jord i min rabatt, men de frösår sig inte spontant här utan jag får så plantor själv. Om arten och dess habitat kan du läsa i länken ovan.
                                                    M. horridula har många former. En del har en blomma per stjälk, andra kan bära uppemot 29 blommor. Några är himmelsblå andra skiftar mot lila. En del är låga, andra kan resa sig uppemot en halvmeter i dimmorna.
                                                                Taggig bergvallmo

Dessa taggigaga former har fått sitt namn på grund av just taggiga blad, stjälkar och blomknoppar. Blomknopparna har de största taggarna. Kanske har det med artens fortplantning att göra? Eftersom den är monokarp, betyder det att moderplantan dör och då måste, enligt Livets mening, avkomman säkras från att ätas upp - tror jag. Det är vinden som ska få ta hand om fröerna, föreställer jag mig. Men, jag måste poängtera att jag vet inte jag bara tror ;-).
                       En, som jag just nu har fått upp till knoppstadiet är Meconopsis zhongdianensis, endmisk underart av M. horridula. Fröerna köpte jag från Botaniska i Göteborg vilka är resultat av ett av Botaniskas växtexpeditioner till Yunnan, till berget som heter just Zhongdianens. Där lever den på höga höjder och förökar sig genom självsådder. Jag känner mig som en priviligierad odlare dels därför att jag ens har dessa fröer och att jag fått dem dessutom att leverera blomknoppar. Det ska bli oerhört spännande att se vilken blå färg blommorna har.
                      M. delavayi, blå bergvallmo

                       Växter som klär mitt berg från de minsta kuddformiga dvärgar till dessa, resliga, taggiga främlingar är ett måste för mig så länge jag har ork att odla. Utan dessa, från himmelsblå till dimblå bergvallmon, känns det som om något fattas från odlingarna.
                       Jag älskar mina "invandrare". De tillför mycket kunskap om platser som man aldrig har besökt, men ändå får ett förhållande till. Varför skulle jag bry mig annars om Yunnan?
Så här ser några av mina egensådda taggiga plantor ut just nu. Från Zhongdiadens till Anjas Hill är det inte långt...i fantasin 😊
Men jag är inte ensam om att ha passion för vissa arter. Läs här vilka fröer eller vårplantor andra inte kan vara utan ;-)

                     Önskar alla en trevlig helg!

22 kommentarer:

  1. Jag håller med - och jag tycker synd om dom som under årens gång har tappat all fantasi och bara ser krasst på verkligheten. Jag är nog dock väldans barnslig ibland och det tror jag att jag är tack vare min fantasi som inte riktigt har kvävts! Och när det gäller växtlighet så är det ett enormt plus, man ser helt klart sånt som andra inte ser.....
    KRAM och TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du tycks ha ett rikt liv med din fantasi!

      Radera
  2. Vilken bra beskrivning - en dröm, en fantasi bara man vill tillräckligt så kommer man oerhört långt. Och plötsligt är avstånden så små :)

    Blev lite ledsen när jag försiktigt petade runt mina quintuplinervia - de hade valt att lämna i vinter :(

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här står det i F.of Ch. :" Grassy slopes, often among shrubs, alpine grasslands, forest understories and margins, meadows; 2300-4600 m. S and SW Gansu, W Hubei, NE Qinghai, Shaanxi, NW Sichuan, NE Xizang."
      Kanske en fingervisning? Owe Jaktlund skriver i sin Surjordsväxter 2 "...sprider sig bra med underjordiska löpare i porös jord..."
      Jag älskar också tidig bergvallmo! Jag tror (kommer inte ihåg, för just nu har jag väldigt många Meconopsisarter på G) att jag har sått några. Om inte får jag gå på jakt.

      Radera
  3. Hej Anja

    Vilken fantastisk växt du visar, och fina bilder! Det monocarpa stämmer inte alltid, Marie med bloggen "Hortofilia" har haft sin blommande de sista två åren.

    Meconopsis är ett favorit släkte! Spännande med din M. zhongdianensis

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för komplimangen ;-) Ja, det där med monocarpa kan man diskutera, men hos oss får man nog ta det säkra före det osäkra och så nytt varje år. Skulle en sådan lycka drabba mig att någon planta skulle blomma mer än två år i rad(det är inte ovanligt att få en monocarp att blomma två år) ja, då är växtgudarna på min sida ;-)! Men, tyvärr är jag ogudaktig....;-)

      Radera
  4. Verkligen något att se fram emot! Förstår att du inte kan vara utan dem. Synd att de inte lyckas föröka sig själva hos dig, men det har väl något med klimatet att göra. Vi har inte testat så många olika Meconopsis ännu, har några sådder på gång nu så det kanske blir måsteväxter här också.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man väl haft dessa skönheter utslagna, är det svårt att avstå. Blå bergvallmo; M. baileyi, är däremot perenn som även förökar sig med frö. Lycka till med dina.

      Radera
  5. Jag förstår din entusiasm för dessa skönheter. Har aldrig sett någon i verkligheten men kommer mycket väl ihåg när de beskrev den en gång förut. Mycket arbete för att få njuta av de exotiska växterna men det är mödan värd.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förvånar mig att du inte har. Du har ju surjordsrabatter, där några arte skulle säkert trivas jättebra!

      Radera
  6. Imponeras ständigt av din trädgård och kunskap av främmande växter! Dina plantor ser verkligen fina ut. Spännande att se färgen när de slår ut:)
    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med mina kunskaper är en sanning med modifikation. Det är lite både och. Jag är ju inte okunnig men har samtidigt så mycket att lära mig att jag kan inte kalla mig för kunnig heller. Intresserad är mer rätt epitet, skulle jag tro. Men, tack i alla fall för de fina orden.

      Radera
  7. Helt fantastiskt Anja. Spännande och vackra växter.
    Hoppas vi får se dem utslagna.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  8. Vidunderlig vakker! Gratulerer med knopp.
    Hurra for fantasien!
    Jeg har sådd en del ulike arter Maconopsis, som spirer som bare det. Utfordringen blir å oppfostre dem videre til voksne planter...
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckliga dig som får dina att sprida sig! Du har rätt i att det är en kritiskt tid när plantorna ska kunna bli "vuxna". De är ju väldigt små i början av sommaren, då vi har oftast som torrast väder - vilket de inte gillar. Jag fick ha mina små plantor i källaren under lysrör i 10 -13 grader under maj-juni förra året.

      Radera
  9. Häftiga växter, fick en meconopsis horridula av en odlare en gång, den var lila :) Nu fattar jag varför den inte kom tillbaka året efter :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har å andra sidan så många andra växter som jag skulle önska mig .-)

      Radera
  10. Vackra är de dina frösådda 'invandrare' även utan blommor men jag förstår att det måste vara spännande att gå där och vänta på att knoppar skall så ut. Här har jag bara den vanliga bergvallmon i vitt, rosalila och blått. Den blå tycker jag bäst om men den verkar vara kinkigast. Hoppas den finns med bland plantorna även i år.
    Nog är det, som du skriver hos mig, roligt att läsa om alla olika passioner och infallsvinklar när det gäller måsten i trädgårdsvärlden.
    Ha det gott!
    zzz
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag har besökt din trädgård tycks det mesta stortrivas hos dig :-)! Att ha den "vanliga i tre olika färger räcker gott;-)

      Radera
  11. Anja, Anja, jag blir helt fascinerad, fascinerad av din kärlek till denna oerhört vackra blomma och fascinerad av ditt sätt att uttrycka din kärlek i ord. En makalöst vacker blomma, älskar den blå färgen. Och att den kan få upp mot 29 blommor. Tanken svindlar.

    Ha det bra. Här åskar det för fullt just nu.
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade ett rejält åskväder också. I en timmes tid bombarderade blixt och dunder vår lilla ort.
      Ja, Meconopsis är ett släkte som fascinerar mig.

      Radera